Vyhledej
Zvičina > Názory/fotky/videa > Jan Holan

Dnes firma KARSIT představí návrhy využití území na novou čtvrť ve Dvoře Králové nad Labem - potřebujeme ji?

Redakce / 15.07.2022
Dnes v Hradci Králové proběhne tisková konference (bohužel bez nás, protože v tu dobu končí náš příměstský tábor), kde firma KARSIT představí návrhy využití území na novou čtvrť ve Dvoře Králové nad Labem.
A to v místě, kde měla stát továrna pro více než 300 zaměstnanců. A tedy nový velký zaměstnavatel, kterého naše město potřebuje, protože závislost na jednom jediném velkém zaměstnavateli není pro rozvoj města nic pozitivního.

Média a sociální sítě budou patrně zahlceny krásnými barevnými obrázky, které se budou lidem líbit. Budou tam domy velké i malé, nějaké náměstíčko, v barvách vyvedená škola, nový fotbalový stadion, či plavecký bazén, patrně zústane i nějaké to místo pro podnikání. Všichni se budeme rozplývat nad tím, jaká báječná budoucnost nás čeká a jak to vyřeší mnoho problémů našeho města. 

K tomu, aby se podobný projekt mohl začít realizovat, je ale potřeba změna územního plánu, kterou bude firma KARSIT po zastupitelích našeho města požadovat. A to je věc, která se nemá dělat na objednávku jedné konkrétní firmy, ale má se k ní přistupovat zcela výjimečně, maximálně zodpovědně a v souladu s potřebami obyvatel našeho města. A zásadně NE proto, že původní podnikatelský záměr jedné firmy se nezdařil Ať už jsou důvody jakékoliv.

Zásadní je, že neuspěla firma KARSIT, protože nebyla schopná se s odpůrci svého projektu domluvit na akceptovatelném řešení. Až se může zdát, že se dohodnout až tak moc nepotřebovala. Koneckonců je to velká firma působící na mnoha místech a stroje, které měly stát v nové továrně ve Dvoře Králové, už autodíly vyrábí úplně jinde. 

Několik předchozích vedení našeho města došlo k závěru, že dané území je vhodné pro vybudování průmyslové zóny a tak to bylo zaneseno do územního plánu a schváleno. A následně investorovi prodáno s jednoznačným cílem - získat nového silného zaměstnavatele. A také za tomu odpovídající cenu. A nikde není psáno, že jiný zájemce by na stejném místě s jiným podnikatelským záměrem neuspěl a do města potřebná pracovní místa nepřivedl. Jistě existují možnosti, jak v daném místě vybudovat firmu (firmy), které zaměstnají klidně i několik set zaměstnanců a třeba i zcela bez hluku průmyslové výroby, či rotování desítek kamionů. Podobná jednání probíhají po celé naší zemi, po celé Evropě a po celém světě dnes a denně. A tvrdit, že když jsem neuspěl já, tak neuspěje nikdo jiný, je lež. Pro změnu územního plánu to tedy rozhodně není důvod. 

Dost možná je ale nápad vybudovat zde novou čtvrť opravdu dobrý. Dvůr Králové nad Labem se stane městem, kde se bude krásně žít, kde lidé najdou kompletní občanskou vybavenost, krásnou přírodu, zeleň, sportoviště, čistotu bez kamionů, hluku těžkých lisů, smradu z komínů a lakoven. Ale bude také zároveň městem, kde nebude kde pracovat a za prací se bude z velké části dojíždět do Trutnova, Hradce Králové, či dalších měst. Tato vize budoucnosti města je v pořádku, pokud se na ni my obyvatelé shodneme. Pojďme o tom ale vést rozumnou debatu. A pokud se shodneme na tom, že to JE ta správná cesta, tak ano - změňme územní plán. Je ale opravdu i v případě této vize nutné definitivně zabít právě plochu, určenou pro případného zaměstnavatele?


Ok, když už se rozhodneme, že to JE super nápad a novou čtvrť tam opravdu chceme, tak určitě ne, jak si řkne KARSIT, ale tak, jak potřebují obyvatelé našeho města. V každém případě KARSIT případnou změnou územního plánu ze dne na den dosáhne násobného zhodnocení své investice a toto zhodnocení by měl občanům města dostatečně kompenzovat a to nikoliv jen barevnými obrázky a řečmi, co všechno "by na daném území mohlo třeba jednou být".

Ptejme se, co z těch nápadů skutečně firma zrealizuje a chtějme jednoznačné záruky, že se tak skutečně stane. Protože pokud pro změnu územního plánu budou zastupitelé hlasovat jen na základě obrázků a slibů, tak se za pár let můžeme dočkat jen místa, kde nebude žádný zaměstnavatel a jen tu a tam rozestavěný rodinný domek na periferii města. Stejně, jako se to stalo celé řadě obcí a měst v celé naší zemi. Nechť se zastupitelé vydají do těchto měst nasbírat zkušenosti, zjistit co se udělalo špatně a jak se tomu vyvarovat. Příkladů jsou od 90 let do současnosti stovky.

Jan Holan

ps: v článku bylo původně uvedeno "architektonické návrhy".  Nahradil jsem to za správné "návrhy využití území".

Související články
Průmyslová zóna už má kupce jistého, vyhrál Karsit
KARSIT má průmyslovou zónu jen pro sebe, JUTA 03 ale v centru města zůstat nemůže.
Proč se smlouva s Karsitem podepisovala 2x? Nejen o tom jednalo zastupitelstvo Dvora Králové nad Labem
Kde je zakopaný pes? Lakovna nové továrny Karsit ve Zboží
Karsit mění plány. Ve Dvoře nebude lakovna, ta se rozšíří a zmodernizuje v Jaroměři
Nikdo nic proti stavbě továrny Karsitu nemá, ale nestaví se - PROČ?
Neznámý pachatel poničil kabel elektřiny v průmyslové zóně Karsitu
Karsit dál bojuje o továrnu ve Dvoře Králové! Přečtěte si kompletní vyjádření majitele firmy pana Františka Řípy
Je to poslední šance postavit továrnu Karsit ve Dvoře Králové nad Labem, říká Jan Kříž o aktuálně vydaném stavebním povolení
Karsit představil vítězný projekt na novou čtvrť na místě průmyslové zóny ve Dvoře Králové nad Labem
Vaše komentáře
:-/, 17.07.2022 11:10, Reagovat
Tak rozhodně lepší tam, než cpát další domy kde už je tak dost narváno. viz. Berlínek. Už teď je v Roháčově ulici a okolí jedno velké parkoviště, nevěřím tomu, že se to ještě nezhorší.

Přečteno 2840x
 
19.11.2024 - Do 22. listopadu 2024 je hlášena výluka na trati v úseku Hradec Králové hl. n. - Jaroměř, kde je zavedena náhradní autobusová doprava. Autobus nahrazující rychlík směr Hradec Králové vyjíždí již ze Dvora Králové.
04.11.2024 - Na interním oddělení městské nemocnice ve Dvoře Králové je opět od pondělí 4. listopadu zákaz návštěv.
25.10.2024 - V pondělí 28. října je zákaz prodeje v provozovnách nad 200 metrů čtverečních prodejní plochy a v některých dalších provozovnách.
21.10.2024 - V železničním úseku Teplice nad Metují - Broumov dojde k prodloužení výluky traťové koleje ve dnech 25.10. - 1.11.2024.

Kalendář akcí