Zvičina > Názory/fotky/videa > Jan HolanRekonstrukce autobusového nádraží
Redakce / 8.11.2010, Dvůr Králové nad Labem
Dostal se mi znovu do ruky červnový výtisk radničních novin, kde je na titulní stránce popsán projekt nového/rekonstruovaného autobusového nádraží (a 2 obrázky). Prvotní nadšení že se plánuje rekonstrukce ale po prohlédnutí vystřídalo zklamání nad logikou návrhu. Ten bohužel nerespektuje, že 90% lidí na autobusák přichází nikoliv zespodu okolo budovy, ale shora od města! Nynější asfaltový chodník je tam sice zachován, ale to je málo. I přechod pro chodce přes vozovku je pouze na první nástupní ostrůvek a na druhý už nikoliv. Logičtější by možná (při nutném zachování nynější budovy) bylo odbavovací halu celou otočit do nynějšího parčíku a nástup pro pěší udělat středem autobusáku. Tím by se lidé přirozeně koncentrovali k odbavovací hale. Rovněž z návrhu není patrné, jak je řešen zvyk poslední doby, že se lidé nechávají na autobus dovážet auty - nyní se buď zajíždí k nákupáku, kde je permanentně poničený plot od těch, kdo tam přelézají (proč tam ten plot je?). Nebo auta staví v nejblbějším místě, kde překážejí autobusům i lidem, co zajíždějí k nákupáku (obě varianty jsem bohužel osobně vyzkoušel). To jsou ale jen postřehy bez znalosti celého projektu!
Důležitější ale spíše je, jak takový projekt vznikal! Byla na něj soutěž? Kdo zadal podmínky pro návrh? Osnado? Město? Má do toho město co mluvit? Využije město nějak potenciál místa, kde se koncentruje velké množství lidí? Kde mnozí návštěvníci poprvé vstoupí na městskou půdu?
Obecně jsou nádraží vlaková i autobusová pro presentaci měst velice opomíjená! A to z jednoho prostého důvodu. Nikdo z těch, kdo by to mohl řešit, autobusem nejezdí. Tak je to prostě nenapadne :-(. Přitom počet lidí, kteří přes naše město autobusem i jen projíždí na Trutnov a do Krkonoš je obrovský.
Možná by pan akademik Kudrnovský mohl své uvítací cedule umístit právě sem, když si nevšiml, že na kraji města už jsou a sliboval je ve volebním programu své strany :-).