REGIONY | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování |
V trutnovské nemocnici se čím dál častěji potýkají s konflikty s veřejností v situacích, kdy se příbuzní dotazují na zdraví pacientů telefonicky. Problém není, že se dotazují telefonicky, ale je problém s ověřováním jejich totožnosti. Vzhledem k aktuální platnosti GDPR jsou pravidla poskytování informací striktnější a složitější než v předchozích letech. Ochrana osobních údajů samozřejmě platila už dříve, ale nemocnice musí chránit soukromí svých pacientů, a to jak na základě zákonné povinnosti, tak i z hlediska lékařského tajemství a etiky. Z těchto důvodů podávají nemocnice informace o stavu svých pacientů pouze za určitých podmínek.
Zdravotní personál nemůže sdělovat po telefonu informace o zdravotním stavu osobám, které nemají oprávnění a u kterých nelze ověřit totožnost. Proto se po telefonu vyžaduje heslo.
Trutnovská nemocnice vydala zprávu o potřebě hesla při telefonické komunikaci v reakci na dotazy z řad veřejnosti, které občas přecházely až do střetů. "Postupujeme s maximální péčí a v zájmu ochrany našich klientů a jejich údajů,“ vysvětluje Miroslav Procházka, předseda představenstva trutnovské nemocnice.
"Nechtěli jsme lidem komplikovat život, např. v případě, kdy si volali pro výsledky vyšetření a byli zdaleka apod., ale potřebujeme chránit samotné pacienty," vyjádřila se k novince z letošního května Magdalena Doležalová, která ma v holdingu na starosti komunikaci s médii.
Jak získat heslo
A jak se k heslu, které mohou využít jak příbuzní, tak i ambulantní pacienti, kteří se například po telefonu chtějí dozvědět výsledky svých testů, dostanete?
Již při hospitalizaci pacient vyplní na příjmu formulář, kde sám určí oprávněné osoby, kterým lze informace o jeho stavu poskytnout. Tyto osoby získají heslo, kterým se personálu nemocnice při telefonátu prokáží. Není-li pacient s ohledem na svůj zdravotní stav schopen určit osoby, jež mohou být informovány o jeho zdravotním stavu, budou informace sděleny jen při osobním kontaktu osobě blízké, případně je v detenčním řízení určen opatrovník. Podle platného občanského zákoníku je osobou blízkou příbuzný v řadě přímé, tj. sourozenec a manžel/manželka nebo partner podle zákona upravujícího registrované partnerství. Dále jsou osobou blízkou lidé v rodinném poměru, kdy újmu jedné z nich by druhá osoba pociťovala jako sobě vlastní. Do této skupiny patří například osoby sešvagřené či osoby spolu trvale žijící.
Opatření k ochraně údajů o pacientech se vztahují také na hledání pohřešovaných osob.
Nemocnice žádá osoby, které někoho pohřešují, aby se v takových případech obraceli přímo na Policii ČR.
Kateřina Sekyrková
Zdroj: ZH KHK
Vaše komentáře |